Afgelopen weekend was het voor mij zover: ik mocht weer verhuizen. Bij elke verhuizing gaat het makkelijker. Deze keer besloot ik mijn tips te delen.

Waarom ik spreek over ‘weer verhuizen’? Ik woon momenteel in tijdelijke woningen, waardoor ik ongeveer om de negen maanden moet verhuizen. Tijdelijk huren is een soort antikraak, maar dan met iets meer zekerheid. Zo heb ik bij iedere woning een minimale huurperiode van zes maanden en heeft mijn verhuurder een opzegtermijn van drie maanden. Voldoende tijd om een verhuizing goed voor te bereiden dus. De vijf handigste tips voor het verhuizen (en de voorbereiding daarvan) deel ik graag met jullie.

1

Nummer de kamers in je nieuwe woning

Mijn nieuwe huis heeft drie slaapkamers, dus “slaapkamer” op een doos schrijven is niet erg duidelijk. Daarnaast had ik ook geen zin om op elke doos een kamer te moeten schrijven.

Daarom heb ik het helemaal anders gedaan. Ik heb elke kamer, de keuken, de woonkamer en de drie slaapkamers, een nummer gegeven van één tot vijf. Bij de voordeur van mijn woning heb ik een overzicht opgehangen met welke kamer welk nummer had. Ook heb ik op elke deur of deurpost een briefje opgehangen met het nummer dat ik die kamer had gegeven.

Natuurlijk is het nummeren van kamers niet handig als je je voorbereiding er niet op aanpast. Op elke doos had ik dan ook, in plaats van een kamer, een nummer geschreven. Het werkte echt als een trein: iedereen die me hielp met verhuizen, liep braaf met de doos naar de juiste kamer. Daardoor heb ik diezelfde avond al heel wat uit kunnen pakken en was ik niet eerst bezig met alle dozen naar de juiste kamers te verplaatsen.

2

Zorg voor genoeg helpende handjes

Om optimaal het nut te kunnen ervaren van het nummeren van kamers en dozen, is het natuurlijk wel fijn als je hulp krijgt bij het verhuizen. Daar word je trouwens sowieso vaak wel blij van. Ik had zeven paar helpende handjes. En het is echt waar: vele handen maken licht werk. Binnen een uur was mijn oude huis leeg en de aanhanger propvol.

Helpende handjes zijn ook heel fijn als je veel trappen hebt in of naar je woning. Zelf had ik bij mijn oude huis vier trappen tot de voordeur. Bijna op elke verdieping en op elke trap stond iemand. Daardoor hoeft niet constant iedereen die vier trappen op en af, maar loopt iedereen steeds een half trapje en geeft een doos door aan de volgende persoon. Dat scheelt enorm in de vermoeidheid van de verhuizers.

3

Bescherm je vloeren

Ik had een hele week hard gewerkt om een fatsoenlijke vloer in mijn huis te krijgen. Aangezien de woning tijdelijk is, heb ik dit opgelost met betonverf. Betonverf is een betaalbare manier om de vloer net iets huiselijker te laten ogen dan een kale betonvloer. Maar afgelopen weekend heeft het gesneeuwd en weer gedooid. Dat leverde dan ook veel vieze voeten op, die enthousiast door mijn hele, net geverfde huis banjerden. Ik kan je vertellen dat ik de hal nog een laagje verf mag geven. Dat is bij verf niet heel erg, maar als je een dure laminaatvloer hebt liggen, is het een stuk vervelender als je overal moddervlekken en beschadigingen hebt.

Het beschermen van je vloer is niet moeilijk. Je kunt in de plaatselijke supermarkt een flink aantal dozen ophalen, of natuurlijk je al uitgepakte verhuisdozen gebruiken. Vervolgens kun je een pad van karton maken op de plekken waar mensen het meeste lopen. Daarmee voorkom je niet alleen dat al het vuil op je vloer komt, maar ook dat meubels je nieuwe vloer beschadigen.

4

Koffie is absoluut onmisbaar. Net als eten.

En dan komt natuurlijk dat moment dat iedereen hongerig is en koffie wil. Het is handig om een Senseo-apparaat (desnoods geleend van iemand) in je nieuwe woning te hebben. Daarnaast vond ik het superfijn om één persoon verantwoordelijk te maken voor eten en drinken. Mijn moeder zette geduldig kopjes koffie voor iedereen, warmde een zelfgemaakte pan soep op en smeerde broodjes voor mijn hongerige helpers. Terwijl zij het eten en drinken regelde, kon ik me met de indeling van mijn nieuwe woning bemoeien en de laatste dingen uit de aanhanger tillen. Daarnaast is tillen niet mijn moeders favoriete bezigheid, dus zij vond deze taakverdeling ook prima.

5

Zorg voor herkenbare bekers en bordjes

Je kent het misschien wel: iedereen staat zijn koffie uit een plastic bekertje te drinken. Je vader en je broer willen nog een ‘bakkie’ en kijken hulpeloos naar de verzameling gebruikte wegwerpbekertjes. Niemand weet meer welk bekertje van wie was, dus worden alle gebruikte bekertjes weggegooid en worden er nieuwe bekertjes uitgedeeld.

Gezien de frequentie waarmee ik verhuis en het feit dat ik dit scenario graag voorkom, kreeg ik een goed idee: herbruikbaar plastic servies in diverse kleuren. Zelf heb ik deze set bij Ikea gekocht. De set is ongeveer even duur als een stapel plastic bekertjes, maar een stuk duurzamer en beter voor het milieu. Bovendien kan iedereen zelf onthouden welke kleur beker van hem of haar is, waarna de koffie gewoon weer in hetzelfde bekertje kan. Als je zorgt voor een afwasborstel en afwasmiddel, kun je het servies altijd nog even afwassen als iemand toch zijn of haar kleur vergeet.

Wat zijn jouw tips om verhuizen makkelijker te maken?


500 keer gelezen | Geschreven door
3 comments
ChantalO
ChantalO

Supertips! Nog één (die ik volgende week zeker ga toepassen): gooi zoveel mogelijk weg en zet zoveel mogelijk op Marktplaats. Levert je meteen ook wat geld op voor verf en gordijnen :-)

wereldgenieter
wereldgenieter

Deze maand is het bij mij ook weer zover! Jouw tip over de kamernummering ga ik gebruiken. Tx!

MariekeDZ
MariekeDZ

Wat leuk dat je ook gaat verhuizen. Heel veel succes ermee. Ik hoop dat alles lekker soepeltjes verloopt!