slecht slapen tips

Vrouwen overkomt het vaker dan mannen (lees: piekeren), maar iedereen heeft er weleens last van: slecht slapen door stress. Met deze 7 tips is dat echter verleden tijd. Vanaf nu zal stress jouw portie nachtrust niet meer verpesten.

1.

Bedenk waar de gedachten vandaan komen

Gaat het niet lekker op je werk? Brengt je geliefde niet genoeg tijd met je door? Of maak jij je gewoon zorgen om die vet-spannende presentatie voor morgen? Wat het ook is: het zijn zorgen. Als je in bed kruipt lijken deze zorgen opeens heel groot en lijk je erin te verzuipen. Ze verslinden je hersenen en -inderdaad- goede nachtrust. De eerste stap is om je bewust te worden van je gedachten. Realiseer je dat je er op dit moment niets aan kunt doen. Het is wat het is. Troost je met de gedachten dat er morgen weer een frisse dag is. Een dag om al deze problemen aan te pakken. Maar vanavond? Nee vanavond gaan we gewoon lekker tukken. Wat jij?

2.

Schrijf alles op

Zit je hoofd bomvol met activiteiten die je nog wilt of moet doen? Schrijf ze op! Niets is erger dan met een hele to-do-lijst naar bed gaan. Een to-do-lijst hoort namelijk niet in bed thuis. Schrijf je taken op, zodat jij je daar de volgende dag volledig op kunt concentreren. Hoe meer je opschrijft, hoe rustiger het in jouw hoofd wordt. Als je hoofd rustig is, zul je merken dat het slapen een stuk makkelijker gaat. Slecht slapen door stress zal jou dan niet meer overkomen.

3.

Beweeg overdag volop

Niet alleen is beweging ontzettend goed voor je lichaam (ik verwelkom u graag, slank lichaam), maar het is ook hartstikke goed voor de geest. Het is een soort massage voor je hersenen, waardoor zij tot rust kunnen komen. Probeer om die reden overdag genoeg beweging te pakken. Maak tijdens je pauze een lekkere wandeling, neem de fiets naar je werk, pak wat vaker de trap. Ga op zoek naar een sport die je leuk vindt en probeer deze sport wekelijks een paar keer te herhalen. Je zult merken dat je in de avond veel sneller in slaap valt. Bonus? Je slaapt veel dieper waardoor je in de ochtend extra uitgerust wakker wordt. #like

4.

Alcohol & Koffie? No please!

Zowel alcohol als cafeïne schijnen slecht te zijn voor een goede nachtrust. Van cafeïne wordt je onrustig en daardoor val je niet goed in slaap. Als je stress ervaart -en dus al niet zo goed kunt slapen- doet cafeïne drinken je dus meer kwaad dan goed. Ook alcohol drinken schijnt niet goed te zijn voor een goede nachtrust. Hoewel je sneller in slaap zult vallen, zal dit niet de slaap zijn die je nodig hebt. Probeer dit dus zo veel mogelijk in de avond te vermijden.

slecht slapen

5.

Rustgevend geluid werkt

Een lekker kabbelend beekje. De wind door de bomen. Het geluid van de oceaan. Wat deze geluiden allemaal gemeen hebben? Ze zijn heerlijk rustgevend en maken ons hoofd leeg. Heb je nou geen zin om je bed naar het strand of het bos te slepen? Dan is de redding nabij. Tegenwoordig kun je al deze geluiden namelijk overal op het internet vinden. Zet lekker voor het slapengaan dat kabbelende beekje op (let op: een lege blaas is wel vereist) en laat je meevoeren.

6.

Geef mij maar nog meer zen

Deins jij niet terug van een beetje zen en spiritualiteit? Dan is dit, in tijden van stress, de ideale tip om sneller in slaap te vallen. Het is namelijk tijd om eens lekker een aantal ontspanningsoefeningen te doen. Je weet wel: die oefeningen waarbij je iets met je ademhaling en lichaam moet doen. Als alle zware gedachten je hele hoofd weer vullen, probeer dan eens het volgende:

  • Adem in, adem uit: doe je ogen dicht en adem en paar keer flink in en uit. Doe dit echter ontzettend bewust. Let erop hoe je borstkas omhoog en omlaag gaat bij iedere ademhaling. Voel goed -en wees je ervan bewust- welke spieren je aanspant tijdens deze oefening. Probeer bij deze oefening in te ademen via je neus en uit te ademen via je mond. Doet dit bij iedere ademhaling.
  •  Tik, tik tik: Dat je hart klopt lijkt mij vanzelfsprekend, maar let jij er weleens op? Op het ritme van je hart letten is een hele goede oefening om je gedachten tot rust te brengen. Luister  naar het ritme van je hart en wees je ervan bewust dat het klopt. Gegarandeerd dat jij binnen no time in slaap valt.
  •  Lichaamsdeel per lichaamsdeel: Ga op je rug liggen, sluit je ogen en begin aan de onderkant van je lichaam. Zijn je voeten gespannen? Ontspan! Zijn je knieën gespannen? Ontspan! Is je buik en middenrif gespannen? Ontspan! Ga zo je hele lichaam af totdat je het puntje van je kruin hebt bereikt. Herhaal dit zo vaak als je kunt totdat het voelt alsof je één met je matras bent. Ook al denk ik dat je voor die tijd allang naar dromenland bent vertrokken.

7.

Ga iets doen

‘Hallo?’, hoor ik je denken. ‘Ik wil slapen: ik wil niet iets anders doen’. Toch kan iets anders doen -vaak iets wat echt nutteloos is- jou juist helpen om in slaap te komen. Saaie activiteiten verzetten onze gedachten en maken ons erg moe. Lees bijvoorbeeld een slaapverwekkend boek, ga lekker schrijven over onzinnige dingen, ga met kleurpotloden of stiften aan de gang of verzin een andere gekke activiteit. Zorg in ieder geval dat je jouw hersenen weinig hoeft te gebruiken. Ook elektronisch apparatuur is uit den boze. Als je merkt dat je vermoeider begint te raken is het tijd om  je bed opnieuw op te zoeken.

Belemmert stress jouw slaap weleens?

 

 

Bewaren

Bewaren


1.029 keer gelezen | Geschreven door
0 comments